I EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO EKUMENICZNEGO KONCERTU MUZYKI POKUTNEJ I PASYJNEJ W ŻORACH

Rozpoczęcie koncertu modlitwą ekumeniczną przez (ks. proboszczów) gospodarzy

 

PIĄTEK WYSTĄPIĄ:

 

24 marca 2023 r., godzina 17.00, parafia Ewangelicko-Augsburska

w Żorach, ul. Osińska 4.

 

WYŻSZOBRAMSKI CHÓR KAMERALNY PARAFII EWANGELICKO-AUGSBUSKIEJ W CIESZYNIE

Wyższobramski Chór Kameralny Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Cieszynie działa od 2006 r. Tworzy go kilkanaście osób, które od lat związane są z cieszyńskim ruchem śpiewaczym. Inicjatorem i dyrygentem zespołu jest Piotr Sikora.

Repertuar chóru, obejmujący ponad 320 utworów, to przede wszystkim pieśni sakralne a cappella polskich i zagranicznych twórców, jak również utwory ludowe, patriotyczne oraz muzyka popularna. Chór służy przede wszystkim w cieszyńskim Kościele Jezusowym, występuje także podczas różnych uroczystości na terenie całej Polski. Bierze udział w koncertach charytatywnych oraz corocznych zjazdach chórów Diecezji Cieszyńskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego. W swojej krótkiej historii koncertował również w Czechach, Holandii, Niemczech, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.

Chór ma w swoim dorobku cztery płyty CD. W 2012 wraz z organistą Pawłem Seligmanem nagrał płytę zatytułowaną „RATUJMY ORGANY KOŚCIOŁA JEZUSOWEGO”. Końcem 2013 roku ukazała się kolejna płyta chóru zatytułowana „CZAS RADOŚCI”, prezentująca wybór najpiękniejszych kolęd z repertuaru chóru. Jesienią 2016 roku ukazał się dwupłytowy album CD zatytułowany „DŹWIĘKI REFORMACJI”. Wyższobramski Chór Kameralny oraz organista Paweł Seligman prezentują na nim dzieła kompozytorów związanych z reformacją. W 2019 roku cieszyńscy chórzyści wraz z zaprzyjaźnionym chórem mieszanym „Echo” z Zebrzydowic oraz organistą Arkadiuszem Popławskim nagrali płytę zatytułowaną „BĄDŹ PO TRZYKROĆ UWIELBIONY” , na której ukazały się ewangelickie i katolickie pieśni dedykowane Trójcy Świętej.

 

Informacja o dyrygencie:

   
Dyrygent: Piotr Sikora

 

Urodzony w 1981 r. w Cieszynie, ukończył Szkołę Muzyczną I st. im. Ignacego Paderewskiego w Cieszynie w klasie fortepianu. Od najmłodszych lat zaangażowany w pracę chóralną, najpierw w chórze dziecięcym i młodzieżowym Hosanna, następnie w Cieszyńskim Chórze Kameralnym, Chórze Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie, obecnie jako członek chórów parafialnych w Cieszynie i Bażanowicach. Od 2006 roku dyrygent Wyższobramskiego Chóru Kameralnego Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Cieszynie. W 2013 roku odznaczony srebrną odznaką honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr za wieloletnie zaangażowanie w amatorski ruch śpiewaczy oraz pracę na rzecz odrestaurowania cieszyńskich organów W. Sauera. Współpracuje jako solista z Artis Symphony Orchestra pod batutą Jean-Claude’a Hauptmanna.

 

W programie:

1. "O, człowiecze" – muz. Jan Gawlas, sł. staropolskie

2. "O, jakże cierpiał" – muz. Robert Harkness

3. "Jezu, mój Jezu" – muz. Johann Crüger

4. "Dlaczego w twym oku" – muz. Sally DeFord, sł. Adela Bajko

5. "Getsemane" – sł. i muz. Sally DeFord, tł. Piotr Sikora

6. "O, mój Jezu" – muz. Johann Sebastian Bach BWV 487

7. "Bóg tak kocha świat" z kantaty "Ukrzyżowanie" – muz. John Stainer

8. "Gdy patrzę na cudowny krzyż" – muz. Giuseppe Verdi

CHÓR MIESZANY KATEDRY WAWELSKIEJ

 

Chór Mieszany Katedry Wawelskiej powstał w 2006 roku z inicjatywy obecnego dyrygenta Andrzeja Korzeniowskiego. Poprzez swoją działalność kontynuuje wielowiekową tradycję muzyczną Katedry na Wawelu – w repertuarze zespołu znajdują się kompozycje wokalno-instrumentalne oraz a cappella od renesansu po XXI wiek. Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową, także w ramach prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak 50 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Loreto, XIV Letni Festiwal Opery Krakowskiej, 45. Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie, 22. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej "GAUDE MATER", XXIV Festiwal w Vác, I Wambierzyckie Spotkania Muzyczne im. I. Reimanna, Dni Muzyki Chóralnej w Garwolinie czy 34. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego w Rumi. W 2015 roku zespół wziął udział w projekcji filmu „Metropolis” Fritza Langa (muzyka Abla Korzeniowskiego wykonana na żywo), w 2016 uświetnił śpiewem wizytę Papieża Franciszka w Katedrze na Wawelu, a w 2021 włączył się w obchody pięćsetlecia Królewskiego Dzwonu „Zygmunt” wykonując Mszę C-dur „Koronacyjną” KV 317 W.A. Mozarta. Formacja ma również na koncie wiele nagrań płytowych, w tym zrealizowaną w 2021 roku sesję monograficzną z utworami Klaudii Rabiegi. Chór Mieszany Katedry Wawelskiej jest laureatem szeregu nagród, w tym I miejsca w VIII Ogólnopolskim Konkursie Caecilianum, Grand Prix VI Ogólnopolskiego Przeglądu Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej Metropolii Górnośląskiej, I miejsca w kategorii chórów mieszanych na V Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Cantate Domino, I miejsca w kategorii "muzyka sakralna" na Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym, II Miejsca na Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat 43, Złotego Dyplomu i II Miejsca na Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat 50 oraz Grand Prix i Nagrody Specjalnej Prezesa Rady Chórów Kaszubskich na 34. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego w Rumi. W specyfikę działalności zespołu wpisana jest także współpraca z polskimi instytucjami kultury, takimi jak Filharmonie: Krakowska, Podkarpacka, Częstochowska i Śląska, Opera Krakowska, Krakowska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej czy Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (nagranie ścieżki dźwiękowej i udział w spektaklu „SMOK!” na Dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu w 2019 roku). Chór regularnie współpracuje także z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

 

 

Informacja o dyrygencie:

                               

Dyrygent – ANDRZEJ KORZENIOWSKI

Dyrygent, chórmistrz, wykładowca akademicki, doktor sztuk muzycznych, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Umiejętności dyrygenckie kształcił także podczas kursów mistrzowskich dyrygentury symfonicznej prowadzonych przez Jerzego Salwarowskiego i Gabriela Chmury.

Współpracował z wieloma renomowanymi orkiestrami oraz zespołami chóralnymi, w tym z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną, Państwowym Chórem Filharmonii w Mińsku, Chórem Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej i Chórem Polskiego Radia w Krakowie.

W swoim dorobku ma ponad 800 koncertów poprowadzonych w kilku krajach Europy (Polska, Ukraina, Litwa, Francja, Hiszpania, Włochy, Watykan), a także nagrania muzyki teatralnej i filmowej zarówno do produkcji polskich, jak i zagranicznych. W 2007 i 2009 roku otrzymał wyróżnienia dla najlepszego dyrygenta w ramach IV i VI Ogólnopolskiego Przeglądu Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej Metropolii Górnośląskiej w Żorach, a w 2022 został laureatem Nagrody Specjalnej dla Najlepszego Dyrygenta przyznanej przez jury konkursu zespołów chóralnych 34. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi. Obecnie jest kierownikiem artystycznym chórów katedralnych w Krakowie, w tym założonego przez siebie w 2006 roku Chóru Mieszanego Katedry Wawelskiej. Równolegle zajmuje się działalnością pedagogiczną prowadząc klasę dyrygentury chóralnej na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie od 2016 roku pełni także funkcję prodziekana.

 

W programie:

  1. Feliks Nowowiejski – Parce Domine (4 min)

  2. Giacomo Antonio Perti – Inter vestibulum (2 min)

  3. Henryk Mikołaj Górecki - Krzyżu Chrystusa (3 min)

  4. Tomás Luis de Victoria – Judas mercator pessimus (3 min)

  5. Rihards Dubra – O Crux Ave (2 min)

  6. Johann Kuhnau – Tristis est anima mea (4 min.)

  7. Klaudia Rabiega – Crucem Tuam (3 min)


  8. Tomás Luis de Victoria – O vos omnes (3 min) 


  9. Mikołaj Zieleński – In Monte Oliveti (3 min)

  10. Karol Szymanowski – Spraw niech płaczę (4 min)

  11. Antonio Lotti – Crucifixus (3 min)

  12. Anton Bruckner – Christus factus est (5 min)

  13. Henryk Mikołaj Górecki – Matko Najświętsza (11 min)

 

                                              

SOBOTA WYSTĄPIĄ:

 

25 marca 2023 r., godzina 17.00, parafia św. Ap. Filipa i Jakuba

w Żorach ul. Garncarska 16.

 

Chór „HRON” – Słowacja

Chór HRON to amatorski zespół wokalny, który został założony przez nauczycieli z Bańskiej Bystrzycy na Słowacji w 1949 roku. Nazwa chóru pochodzi od rzeki Hron, która przepływa przez środkową część Słowacji. Jego obecni członkowie to śpiewacy amatorzy różnych profesji.

Chór jest zorientowany na dzieła chóralne od okresu renesansu do współczesności.

W czasie swojego istnienia chór brał udział w wielu konkursach, imprezach, koncertach kościelnych i świeckich. HRON szerzy kulturę muzyczną wokalnego i melodyjnego piękna, przyjemności i entuzjazmu wśród tysięcy słuchaczy. Swoją interpretacją HRON godnie reprezentuje miasto Bańska Bystrzyca nie tylko w kraju, ale także w Rumunii, Chorwacji, Czechach, Grecji, na Węgrzech, we Włoszech, w Holandii, Hiszpanii, Szwajcarii i Watykanie.

Obecny dyrygent, Peter Bibza, prowadzi chór od 25 lat.

Z długiej historii HRON warto wspomnieć o kilku wydarzeniach, w których chór brał udział. Są to m.in. II Międzynarodowy Konkurs im. Smetany w Litomyślu (CZ) w 1995 roku, Międzynarodowy Konkurs im. Viliama Figusa Bystrego w Bańskiej Bystrzycy (SK) w latach 1999, 2005 i 2018, Międzynarodowy Konkurs „Music World to Mondo in Musica” w 2000 roku, obchody XX rocznicy uznania języka chorwackiego i słowackiego w Zagrzebiu (CR) w 2013 r., Międzynarodowy Krakowski Festiwal Chóralny (PL) 2013; Międzynarodowy Festiwal „Vranov´s Choir Festival” we Vranovie nad Toplou (SK) w 2012 i 2022 roku.

 

Informacja o dyrygencie:

                          

Dyrygent – PETER BIBZA

Dyrygent Peter Bibza, magister sztuki, współpracował do tej pory z kilkoma chórami. Od 1998 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru HRON w Bańskiej Bystrzycy. W 2014 roku założył Chór Dziecięcy Štvorlístok w Zwoleniu i od tego czasu nim kieruje. W 2017 roku zaczął prowadzić Młodzieżowy Chór Luterańskiego Liceum w Bańskiej Bystrzycy, a od 2022 roku jest także dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Uniwersyteckiego Mladost Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. W latach 2000 - 2012 był dyrygentem Orkiestry Wojskowej Bańska Bystrzyca. Studiował grę na puzonie i dyrygenturę. Obecnie jest doktorantem sztuk muzycznych na Akademii Sztuk Pięknych w Bańskiej Bystrzycy. Jest także autorem wielu kompozycji i aranżacji na chóry.

 

 

W programie:

  1. Anonym – Svjatyj Bože

  2. Johannes Jeep – Musika die ganz

  3. Thomas Tallis – If ye love me

  4. Martin Fabry – Domine, ad adjuvandum me festina

  5. Viliam Figuš-Bystrý – Hojže, Bože

  6. Anton Bruckner – Locus Iste

  7. Mikuláš Moyzes – Da mihi Jesu

  8. Nikolaj Kedrov – Otče náš

  9. Viliam Figuš-Bystrý – Bože otče, láska večná

  10. Ernani Aguiar – Salmo 150

  11. Dušan Bill – Hospodin mojím pastierom

  12. Urmas Sisask – Sanctus

  13. Stanisław Głowacki – Miserere

  14. Stanislaw Glowacki – Laudate Dominum

  15. Mark Burrows – Yesu Azali Awa

Solo zaśpiewają: Radmila Mojžišová i Nikola Karkošiaková

 

 

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” to czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza utworzona w 1990 r. przez kierującą zespołem do dziś dyrygentkę Annę Szostak. Zespół ceniony jest przede wszystkim za perfekcyjne wykonania muzyki współczesnej, w szczególności prawykonania. Świetnie odnajduje się także w interpretacjach muzyki dawnej.

W ciągu ponad 30 lat swojej działalności Camerata Silesia zdobyła międzynarodową renomę, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy i Azji, m.in. Royal Festival Hall w Londynie, Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux-Arts oraz Le Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Royal Concertgebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Opéra-Comique w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Lanfang Theatre w Pekinie i World Trade Center w Tajpej.

Zespół regularnie bierze udział w najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce, będąc gościem m.in. Warszawskiej Jesieni, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena czy festiwali takich jak Chopin i jego Europa, Misteria Paschalia i Wratislavia Cantans. Chór był również zapraszany na ważne festiwale zagraniczne, jak Sommerfestspiele w Bregenz, ISCM World Music Days w Wiedniu i we Wrocławiu, Musikfestival Landschaft Westfalen w Münster, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Sounds New Contemporary Music Festival in Canterbury w Canterbury i Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Aksamitna Kurtyna 2” we Lwowie.

Camerata Silesia dokonała prawykonań kilkuset utworów, niejednokrotnie pisanych specjalnie dla zespołu i Anny Szostak oraz im dedykowanych. Poziom pracy chóru docenił szczególnie Krzysztof Penderecki – Camerata Silesia wielokrotnie współwykonywała pod batutą samego kompozytora jego Pasję Łukaszową, Polskie Requiem i Siedem bram Jerozolimy, a podczas Warszawskiej Jesieni uczestniczyła w wykonaniu Canticum Canticorum. W 2012 zespół w poszerzonym składzie został zaproszony do udziału w przedstawieniach i nagraniach na DVD scenicznej wersji Pasji wg św. Łukasza Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny. W 2017 roku chór wykonywał to samo dzieło w Londynie razem z London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Vladimira Jurowskiego.

Uznaniem polskiej i międzynarodowej krytyki muzycznej cieszy się nie tylko działalność koncertowa Cameraty Silesii, ale także nagraniowa. Zespół ma w swym dorobku już kilkadziesiąt płyt. Cztery autorskie albumy chóru nagrane pod dyrekcją Anny Szostak uzyskały Nagrodę Muzyczną „Fryderyk” – w latach 1997, 2020, 2021 i 2022. Kilkanaście płyt chóru było do niej nominowanych. „Fryderykami” nagradzane były też przedsięwzięcia, przy których Camerata współpracowała: monograficzna płyta z utworami Pawła Szymańskiego z 1997 roku oraz box „100 na 100” dokumentujący sto lat muzyki polskiej wyróżniony w 2020 roku aż dwiema statuetkami.

 

 

Informacja o dyrygencie :

 

                       

 Dyrygent – Anna Szostak

Dyrygent, pedagog, profesor sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jest absolwentką Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego. Z uczelnią tą związana jest do dzisiaj. Odbyła studia podyplomowe w zakresie dyrygentury chóralnej i emisji głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Stworzyła i prowadziła kilka zespołów wokalnych, z którymi zdobywała nagrody na festiwalach polskich i zagranicznych. Największe uznanie zyskała jako dyrygent Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który prowadzi nieprzerwanie od założenia go w 1990 roku. Zespół ten, złożony z solistów wokalistów, prowadzi aktywną działalność koncertową, wykonując pod jej kierunkiem zarówno utwory wokalne a cappella, jak i wokalno-instrumentalne, często z udziałem wybitnych solistów, zespołów i orkiestr.

Poprowadziła ponad 300 prawykonań utworów twórców współczesnych takich jak Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Wiesław Cienciała, Ryszard Gabryś, Aleksander Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Krzysztof Knittel, Andrzej Koszewski, Justyna Kowalska-Lasoń, Zygmunt Krauze, Andrzej Krzanowski, Stanisław Krupowicz, Paweł Łukaszewski, Aleksander Nowak, Marcel Pérès, Zbigniew Preisner, Stefano Procaccioli, Bogusław Schaeffer, Przemysław Scheller, Witold Szalonek, Paweł Szymański, Piotr Tabakiernik, Romuald Twardowski, Krzysztof Wołek, Joanna Wnuk-Nazarowa, Agata Zubel i wielu innych. Dyrygowała również prawykonaniami utworów powstałych przed wiekami i odkrytych współcześnie

W swoim dorobku Anna Szostak ma ponad 60 wydawnictw fonograficznych. Nagrywane pod jej dyrekcją i zgodnie z jej koncepcją płyty Cameraty honorowane są prestiżowymi nagrodami, zdobywając uznanie krytyki w kraju i za granicą.

W roku 2015 otrzymała Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis za szczególne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej oraz ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.

 

Informacja o wiolonczeliście

                          

Wiolonczelista – Michał Koziński

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie wiolonczeli dr adt Adama Krzeszowca. Uczestnicząc w wielu warsztatach i kursach muzycznych kształcił swoje umiejętności również u wybitnych pedagogów tj.: Phillippe Muller, Frans Helmerson, Jens Peter Maintz, Jelena Ocic, Johannes Krebs, Danjulo Ishizaka, Michał Dmochowski, Kazimierz Michalik, Jeroen Rehling. Alexander Gebert, Amanda Forsyth. Był czynnym uczestnikiem programu "Europa u Bram".

Jest laureatem konkursów wiolonczelowych jak i kameralnych tj.: II miejsce na Bach Solo Competition, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. G. Mahlera w Jihlavie, Grand Prix na International Youth Music Competition w Atlancie, I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Puli, I miesjce na Tiziano Rossetti International Music Competition w Lugano.

Wielokrotnie współpracował z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Bielską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Dolnośląskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną. Brał udział w trasie koncertowej Lutoslawski Youth Orchestra.

Za odznaczające się osiągnięcia otrzymał stypendium Rektora AM w Katowicach oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska".

Aktualnie jest muzykiem orkiestry Opery Śląskiej w Bytomiu oraz czynnym uczestnikiem Akademii NOSPR.

 

W programie:

Gregorio Allegri – Miserere (opr. kadencji Stanisław Krupowicz) 

Mikołaj Zieleński – In monte Oliveti

Antonio Lotti – Crucifixus

Samuel Barber – Agnus Dei

Sabina Meck – W krzyżu cierpienie (oprac.)

Sabina Meck – Ludu, mój ludu (oprac.)

John Tavener – Svyati na chór mieszany i wiolonczelę solo

 

 

Wykonawcy:

soliści i chór Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”: Magdalena Szostak-Krupowicz – sopran Sabina Meck – alt Bogusław Kowalski – tenor Remigiusz Nowak – bas Michał Koziński – wiolonczela Anna Szostak – dyrygent

                                                   

Na zakończenie koncertu finałowego modlitwa ekumeniczna
z udziałem Metropolity Katowickiego ks. abp. dr Wiktora Skworca oraz Zwierzchnika Diecezji Katowickiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego ks. bp. dr Mariana Niemca

 

tworzenie stron webon.pl